zondag 28 september 2008

Kopparbergs Marknad!

Voila, het is weeral een weekje geleden dat ik men blog nog heb aangepast maar nu is het eindelijk zo ver.
Hoe was men 6e weekje in Zweden eigenlijk? Wel, redelijk zwaar.
Vanaf zondagnacht eigenlijk heel hard moeten werken tot donderdagnamiddag. Heel onregelmatige uren omdat er zoveel gefiltreerd werd. Ik heb echt verre van stil gezeten en was dan ook redelijk moe tegen het einde van de week.

Daarnaast was Marie haar vriendje hier ook de hele week om haar te komen ophalen omdat het haar laatste weekje stage in Kopparberg was. Gewerkt heeft ze wel niet meer want ze was ziek.
Maandagavond kom ik thuis om 20uur, heeft Marie hier superharde ruzie met haare vriend. En maar wenen, en Torben (haar vriendje dus) was dan nog anderhalf uur gaan wandelen. Aiaiai echt drama van het hoogste niveau. En de reden van de ruzie: torben vond de salade voor het avondeten te duur en zij vond dat hij maar wat minder moest zagen en blablabla...
Maar voor de rest van de week hebben ze zich wel gedragen en altijd vers ontbijt en avondeten gemaakt dus ik kon er wel mee leven.

Dinsdagmiddag kwam Petrus dan binnengewandeld met de mededeling dat er een nieuwe huisgenote zou arriveren later in de avond. M'n nieuwe huisgenote heet dus Amanda, een Britse die reeds 3 jaar in Zweden woont met haar vriendje en hier in het labo gaat werken. Maar omdat ze nog maar op proef is en ze relatief ver weg woont blijft ze tijdens de week dus in 'Wolfgangs huis' logeren.
Het is wel tof om iemand te hebben om een klapke mee te doen nu Marie weg is. Maar koken kan ze totaal niet, doemme hé, ben ik de vrouw des huizes....

Donderdag had ik echt geen zin om op te staan om 6u30. Maar ja ik moest er uit omdat ze gingen filtreren (de avond ervoor was het ook al laat geworden met testen). Al een geluk dat Magnus voorstelde om 's avonds te gaan vissen op een meer naast Kopparberg. Ideaal dus om men gedachten te verzetten en wat te genieten van de fantastische natuur. Opbrengst van de dag: een baars en 2 snoeken. Maar omdat ze niet zo groot waren hebben we ze maar braafjes terug gezet. Het was echt wel een zalige avond. Heerlijk weer en fijn gezelschap.

Vrijdag was het dan begin van de 'Kopparbergs Marknad'. HET event van het jaar voor de Kopparbergianen. Zo'n 100 000 mensen zakken dan af naar dit klein dorpje wat resulteert in trailerparcs over het hele dorp .

Voila, hieronder enkele sfeer/onnozele foto's van de markt. Het was echt fantastisch goed weer en blijkbaar was dat al jaren geleden dus ik had geluk. op de markt een typisch zweedse pikante tapenade gekocht en een hele hoop traditionele gerechten geproefd. Ik heb eindelijk ook handschoenen (uit schaapsleer met echte voering). En dat werd wel tijd, want de temperaturen zijn hier zo stilaan goed aan het zakken. Ondanks het zonnetje was het toch maar een tien graden warm wat niet zo bijster veel is. En 's nachts ligt de temperatuur zo rond het vriespunt. Iets er boven maar veel warmer zal het toch niet zijn.


Echt Elandleer!!!!!!!!!!!
Het weekend werd vrijdag al ingezet met appartementsfeestjes en de kermis + biertent. Die biertent is nogal berucht maar eigenlijk zijn we daar nooit geraakt omdat we meestal pas aankwamen om 1u en de tent dan reeds de deuren sloot. Maar ja, wederom appartementsfeestjes bij enkele locals over het hele dorp. Het is ook enorm grappig om de hele tijd in groep naar mensen hun appartement te gaan die niemand kent. Daar is dan misschien een klein feestje aan de gang voor 8 man, valt er ineens een groep van 20 binnen die daar dan een uurtje blijven en wederom doorgaan. Het voordeel is wel dat iedereen plichtsbewust zijn schoenen uitdoet als ze ergens binnenkomen en er alleen buiten gerookt wordt.
Voor de rest was het vooral rondlopen op de gigantische markt, goed wat aflachen, onnozel doen en 's avonds wat attracties doen met namen zoals "extreme", "batman", en natuurlijk de botsauto's. Van die botsauto's is nog een hilarisch filmpje dat ik later zal proberen online te zetten.Wat heeft de kermis me opgebracht? Wel, niet enkel ben je gemakkelijk €15 of €20 kwijt maar kheb daarvoor wel heel goed gelachen, een pluchen koe en een heel fout playboy konijn aan overgehouden... Die koe is dan ook nog een eigen leven gaan leiden met mopjes over zijn uier alias 'Juver' ofzoiets...

En ik denk dat de volgende lokale handelaar wel iets anders bedoelde maar ik kon er alleen maar uit afleiden dat hij 100% korting gaf en meer. Awel, zo'n handelaars moesten ze meer invoeren!!!!



groetjes
Matthieu

6 opmerkingen:

Anoniem zei

amai wa een bewogen weekje! zeg nu nog es da het daar een klein saai dorpje is :)

heb ik gelijk als ik zeg da je KEI blij bent me je geitenlederen handschoenen? die muts vindek alleszins bangelijk, hebde die ook gekocht?

de kotfeestjes daar lijken me ook wel gezellig, ma pakt da we er betere gaan geven int paleis volgende maand ;)

doe da daar nog goed en probeer ook af en toe eens ne nacht goed te slapen :D

yeanke

Unknown zei

dag jongen ,een leuk verslag over die markt en wat een volk ,je leert het nog dat vissen !groetjes mam

Unknown zei

Matsskee..

Viskes vange is wel plezant he! S'dan ook al lang geleden da ge da nog is hebt gedaan, na daar dan.

En de marktje, jaja.. die koe wil'k wel hebben die vind ik wel leuk maar da playboy konijn moogde op u kamer houden hoe ze er dan ook zal uitzien!

De feestjes zien er wel leuk uit. Beetje mensen leren kennen!

Amuseer je nog en ik hoor je zeker en vast deze week!

Dikke zoen
xx

Unknown zei

Heeeeyyyyyy maateke!
Ik zie dat je ginder achter nogal veel uitsteekt, als het maar plezant is he! Die verhaaltjes zijn wel ten zeerste amusant om te lezen hehe :)
Mooie vis btw
en hoe is het voor de rest daar?
Hoelang blijf je nog?
Als je terug bent, houden we een feestje he

dikke zoeeeennnnn

Unknown zei

Heeeeyyyyyy maateke!
Ik zie dat je ginder achter nogal veel uitsteekt, als het maar plezant is he! Die verhaaltjes zijn wel ten zeerste amusant om te lezen hehe :)
Mooie vis btw
en hoe is het voor de rest daar?
Hoelang blijf je nog?
Als je terug bent, houden we een feestje he

dikke zoeeeennnnn

înne zei

Jaja, die verhalen blijven maar komen! Ik kijk ook al uit naar het filmpje van de botsauto's!
Doe het nog goed daar!

xx
Inne