zondag 31 augustus 2008

2e weekje Zweden

Voila se,
m'n 2e weekje zweden zit er weeral op.En Matthieu zag dat het goed was :-).
Maandag, dinsdag en woensdag zijn Denis en Michael van alfa laval en Sartorius afgekomen. Zij hebben mij geholpen met de eerste testen en staalnames, theorie en achtergrond over de filter enzovoort. Het waren vrij drukke dagen. Maar dat mag ook al eens hé! Van smorgens 8u-half 9 in de brouwerij tot 18u en dan 's avonds ook nog telkens minstens 2 uur achter de computer gegevens verwerken. Jep, het echte leven van een thesisseut in al zijn glorie.
Voordeel was wel dat we twee keer per dag op restaurant gingen. 's Middags lunch à volonté en 's avonds in het hotel van Denis en Michael ook nog eens (dat is trouwens hetzelfde hotel als waar ik de eerste nacht heb geslapen).
Woensdagavond werd de filter stilgelegd voor onderhoud en hij wordt pas opnieuw in gebruik genomen op zondagnacht dus ik heb een verlengd weekend!
Donderdag eerst nog wat kleine testjes gedaan in de brouwerij maar na een paar uur was ik opnieuw thuis. Tijd dus voor een hele hoop afleveringen van that 70's show te kijken en ook goed wat literatuur door te nemen.
's Avonds eens een wandelingetje door het dorp gemaakt en eigenlijk is het hier nog vrij schoon, zoals je verder wel in de foto's zal merken. De kerk is bijvoorbeeld helemaal van hout gemaakt en verkozen tot mooiste kerk van Zweden (waaaaaaaaauuuuuuuuuuwwww).
En wat echt speciaal is aan de kerk: de aparte klokkentoren in een andere bouwstijl
Daarnaast ben ik ook eens langs de Systembolaget gegaan. Dat is de winkel waar je bier en andere alcoholische dranken kan kopen. Voor wie het niet goed kan zien op de foto, een stella kost 1,3 euro en een Heineken 1,4.
Voila, genoeg over drank. Ik zal eens een paar foto's laten zien van het dorpje zelf.
Vrijdagmorgen dan nog eens binnengesprongen in de brouwerij om een klapke te doen met de mannen van de filtratie (die me ook in het dagelijkse helpen met zowat alles) en daarna opnieuw wat literatuur. Omdat ik niet de hele dag wou binnenzitten had ik besloten om 's middags een stevige wandeling te maken naar Gillersklacken (waar ik eerder al de elanden was gaan bezoeken). Onderweg besloot ik volledig af te wijken van de oude autosnelweg (de autosnelweg is hier precies een secundaire weg van bij ons) en een wat avontuurlijker parcours te volgen door het bos. Ik had enkele blauwe lintjes gevonden dus dat kon niet anders dan wijzen op een pad. Na een dik uur was ik flink verdwaald in heel dichtbegroeid bos waar ik niet verder kon zien dan 3 meter door al de struiken en bomen. Wel hele mooie plekken gezien, ook een moeras overgestoken, belachelijk veel (grote) paddenstoelen gezien, verse elandstront gevonden maar jammer genoeg geen elanden gezien. Uiteindelijk op het gehoor terug naar de weg gewandeld en uiteindelijk veilig in Klacken aangekomen om te zwemmen. Het zwembad is redelijk saai maar ideaal om baantjes te zwemmen. Anderhalve kilometer baantjes later recht een verfrissende sauna in en tijd om naar huis te wandelen. Deze keer ben ik wel braaf op de weg gebleven, ik had geen zin om nog eens door het bos te gaan ronddolen want was ook een beetje moe ondertussen.
's Avonds het haardvuur aangestoken (ja echt alles is hier in huis voorzien) en dan zijn er nog wat Zweedse vrienden langsgekomen om iets gezellig te drinken.

Zaterdagmiddag opnieuw naar Orebro getrokken. Marie wou weer shoppen en ik totaal niet. De oplossing: Marie afzetten aan het shoppingcenter en ik ben zelf doorgereden naar het stadscentrum zelf. Het is eigenlijk echt een hele gezellige en mooie stad. Daar ook een nieuwe rugzak gekocht maar vooral rondgewandeld en vanalles gaan bekijken.
Om af te sluiten Zweedse balletjes gaan eten. En waar kan je beter Zweedse balletjes eten dan in IKEA? Wat ben ik toch een slechte toerist :-)

's Avonds naar het lokale feest in een naburig dorp (Stjälldalen ofzoiets) geweest. Met echte Zweedse "dansmusik". Groepjes die live komen optreden en een mix spelen van folk en covers. Echt heel grappig om te zien. Het enige nadeel van de hele avond was dat het spektakel doorging in open lucht. Wel overdekt maar zonder zijmuren. En aangezien de temperaturen hier 's nachts net boven het vriespunt liggen moet je echt wel bewegen. Vooral het aanwezige volk is heel vreemd om te zien. Hele families, oude mensen, pubers en tieners en eigenlijk alles daartussen. Bij ons kan je je echt zoiets niet voorstellen maar hier is het de normaalste zaak van de wereld dat iedereen naar hetzelfde feest uitgaat.
Om 1u20 stopte de laatste groep, gooiden ze nog wat snickers, mars en twixen in het publiek en toen ging iedereen ook naar huis. Ja Zweedse feestjes zijn redelijk vreemd.
Heel hilarisch was het feit dat de lokale buschauffeure een covertje zong en iedereen echt compleet uit zijn dak ging. Die vrouw wordt hier precies aanbeden. Jep, het was wel grappig.

En ondertussen is het zondag en moet ik vanavond om 23u beginnen met men eerste staalnames want de filter wordt dan opnieuw opgestart. Dus waarschijnlijk werken tot een uur of 3 en 's morgens opnieuw vanaf 10u in de brouwerij.
En binnen 2 weken op vakantie met men vrienden van thuis. De brouwerij (of toch de filter) werkt een week niet wegens jaarlijke renovatie/opkuis/reparatieweek. Tijd dus om eens rond te trekken naar Stockholm en eens wat van zweden te zien.
groetjes
Matthieu

3 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi!

Ziet er goe uit! Leuk da je zoveel verschillende kan doen en het super goed meevalt!

X

Anoniem zei

amai das weer een bewogen weekje!

die visballekes gaan eten in IKEA das weer typisch voor u he ... maar ook typisch voor mij, da doen we volgende exames/ blok ook eens hehe :D

înne zei

Eerst dacht ik: arme man. Afgelegen dorpje, bier véél te duur, ...
Dat wordt even saai. Tenzij dat je echt ver moet reizen en uren onderweg moet zijn voor iets deftigs tegen te komen.
Niet dus.. Dat ziet der echt zalig uit :-)
Amuseert u maar verder!
Geniet van je weekje binnenkort!!

xx